Home    Nieuws    Contact

Vreeken & Meijer makelaardij

Zoek meer

Het kopen van een huis, hoe werkt het?

U overweegt om een huis te kopen. Een spannende, ingrijpende, maar vooral ook leuke gebeurtenis.

Bij het kopen van een huis komen veel zaken kijken. Denk aan het selecteren en bezichtigen van huizen, het onderhandelen, de hypotheek, het koopcontract, de taxatie en natuurlijk de notaris. Aan de hoeveelheid van zaken waar u aan moet denken kunnen wij helaas niets doen. Wij kunnen er wel voor zorgen dat u het allemaal begrijpt en dat het proces soepel verloopt. Want wij begeleiden u stap voor stap bij de aankoop van uw nieuwe thuis.

Wat kan ik kopen?

Het kopen van een huis start met het bepalen wat uw budget is. Op het internet zijn tal van websites te vinden waar u eenvoudig een indicatie kunt krijgen van hoeveel u maximaal kunt lenen voor een hypotheek. Toch is het verstandig om vooraf even met een financieel adviseur te spreken (bij voorkeur een erkend hypotheekadviseur) om in uw specifieke situatie uw budget te bepalen. Tijdens zo’n gesprek krijgt u ook gelijk een indicatie van de mogelijke woonlasten.

Op zoek naar uw nieuwe (t)huis

Als u weet wat u kunt besteden, kan het zoeken naar een geschikt huis beginnen. Door een inventarisatie van uw woonwensen en mogelijkheden kunnen wij een selectie maken van huizen die aan uw criteria voldoen. Hierbij maken wij gebruik van de mogelijkheden die de NVM- en ERA-netwerken, maar ook onze persoonlijke netwerken ons bieden. Hierdoor weten wij vaak al welke huizen er in de verkoop komen voordat ze te vinden zijn op internet. Dit geeft u een voorsprong op andere potentiële kopers.

Een goede manier om vrijblijvend verschillende huizen te bekijken en ideeën op te doen is het bekijken van huizen tijdens een Open Huizen Route. Naast de twee landelijke NVM Open Huizen Routes organiseren de ERA-makelaars nog twee Open Huizen Routes om u de gelegenheid te geven zo veel mogelijk huizen te bekijken.

Bezichtiging

Als aankoopmakelaar bekijken wij de huizen samen met u. Daarbij kijken wij met een kritisch oog naar het huis en wijzen u achteraf op de zaken die ons opvielen. De ervaring leert dat wij heel anders naar een woning kijken dat u al potentiële koper. Hiermee kunt u uw voordeel doen bij uw beslissing of u al dan niet een bod wil uitbrengen en hoe hoog dat eventuele bod dan moet zijn.

Begeleiding bij de koop

Heeft u uw droomhuis gevonden en wilt u een bod uitbrengen, dan begeleiden wij u tijdens de onderhandelingen. Die gaan niet alleen over de prijs gaan, maar ook over de voorwaarden van de koop. Door onze ruime ervaring zorgen wij ervoor dat dit proces snel, soepel en transparant verloopt.

Huis gekocht en nu?

Als er een akkoord is over de koopprijs stopt onze begeleiding niet. Er moet immers nog veel geregeld worden voordat u de sleutels in handen krijgt. Deze zaken pakken wij stap voor stap voor en met u op, tot aan de sleuteloverdracht bij de notaris. Die service mag u van ons mag verwachten.

Na de overdracht

Ook na de overdracht kunt u op onze expertise en service rekenen. Bijvoorbeeld als u na de overdracht (soms zelfs jaren later) op een gebrek stuit en niet weet hoe u dit het beste kunt aanpakken en/of u de verkoper hierop kunt aanspreken. Ook dan begeleiden en adviseren wij u graag.

Extra kosten bij de koop van een huis

Naast de koopprijs van uw huis krijgt u te maken met een aantal aanvullende kosten. Hieronder lichten we ze kort even toe.

  • Adviestarief hypotheekadviseur
    De hypotheekadviseur berekent u zijn uren door voor het berekenen van uw mogelijkheden, het aanvragen van offertes en het afwikkelen van uw financieringsaanvraag. Ook als u rechtstreeks met één bank zaken doet, moet deze tegenwoordig deze advieskosten in rekening brengen. Deze kosten zijn aftrekbaar voor de inkomstenbelasting.
  • Kosten Nationale Hypotheek Garantie
    Als uw huis volgens de voorwaarden van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) kan worden gefinancierd, betaalt u hiervoor een eenmalig bedrag van 1,0% (2014) van het hypotheekbedrag. Daar staat tegenover dat de rente op uw financiering lager is: dit voordeel kan oplopen tot 0,6%. De kosten voor de NHG zijn aftrekbaar van de inkomstenbelasting.
  • Taxatiekosten
    De bank verlangt een taxatierapport, op basis waarvan wordt bekeken of, en zo ja, hoeveel financiering er kan worden verstrekt. Deze kosten bedragen een paar honderd euro en zijn aftrekbaar voor de inkomstenbelasting.
  • Notaris Hypotheekakte
    De notaris stelt een akte op waarin wordt beschreven wat de afspraken zijn met de bank inzake de hypotheek. De kosten zijn aftrekbaar voor de inkomstenbelasting.
  • Notaris Eigendomsakte
    De notaris stelt een nieuwe eigendomsakte op en regelt de afhandeling met het kadaster.
  • Notaris Samenlevingscontract en/of Testament
    Bent u niet getrouwd, maar gaat u wel samenwonen? Dan kan het verstandig zijn om voor de overdracht van de woning een samenlevingscontract en/of testament op te stellen. De notaris informeert u graag over de noodzaak en mogelijkheden.
  • Overdrachtsbelasting
    De overdrachtsbelasting bedraagt 2% over de koopsom van een bestaande woning en wordt afgedragen aan de rijksoverheid. Deze belasting is niet fiscaal aftrekbaar.

Wij staan voor u klaar

Zoals u heeft kunnen lezen, komt er veel kijken bij het kopen van een huis. Wij helpen u graag om ervoor te zorgen dat uw woonwens snel werkelijkheid wordt.